ID-kapning



Bedrägeri & ID-kapning


Bedrägeribrott är tyvärr vanligt och har även ökat enligt polisen de senaste åren. Att få sin identitet stulen och att bli ID-kapad går fort, kan få svåra följder och kan hända alla. 

Här nedan kan du läsa råden Stöldskyddsföreningen (SSF) ger gällande ID-kapning:

Det finns många olika typer av bedrägerier. Några av de vanligaste är:
• Någon beställer varor eller kontokort i ditt namn
• Någon tecknar abonnemang i ditt namn
• Någon utger sig för att vara en helt annan person som du "lånar" pengar till
• Du betalar för en vara du aldrig får

Ett bedrägeribrott börjar ofta med ett kreditkort. Om förövaren dessutom skulle få tillgång till din id-handling, är det ännu lättare för den som vill komma åt din identitet.



Hur kan du förebygga och minska riskerna?


Konto- och kortuppgifter – kolla mottagaren

Lämna aldrig ut konto- eller kortuppgifter utan att ha kontrollerat att mottagaren är den rätta. Om du får ett mail eller sms där du uppmanas att lämna ut dina konto- eller kortuppgifter, ring alltid avsändaren och kontrollera varför du fått mailet. Det är väldigt ovanligt att myndigheter, organisationer eller företag använder sig av endast mail när de vill att du lämnar ut den typen av uppgifter.
Håll koll på dina id-handlingar

ID-handlingar är värdehandlingar.
Om de kommer i orätta händer kan de göra stor skada. Om du förlorar en id-handling ska du förlustanmäla den på en gång, för att undvika id-stöld.

Kreditupplysningen – stämmer den?
När du får en kopia på en kreditupplysning, kolla noga att informationen i den stämmer. Har du sökt lån, köpt varor på kredit eller tecknat abonnemang? Om inte, ta omedelbart kontakt med företaget som begärt ut kreditupplysningen och bestrid att du sökt krediten.
Var kritisk mot fakturor

Bluff-fakturor är tyvärr relativt vanliga.
Innan du betalar en faktura, kolla att den stämmer. Om något är fel, bestrid den omedelbart skriftligen till det aktuella företaget.
Ha ett shopping-kort

Det är både smidigt och bekvämt att handla på nätet.
Genom att koppla ett extra bankkort till ett speciellt "shopping-konto" med en mindre summa pengar på, skyddar du dig från att bli av med hela lönen eller sparkapitalet om du skulle bli bestulen.

Spärra korten för utlandsköp och/eller köp på nätet
Hos många banker har du möjligheten att spärra dina kort för utlandsköp och/eller köp på nätet, vilket kan vara smart om du sällan gör den typen av köp. Du kan alltid tillfälligt låsa upp spärren, om du vid något tillfälle vill använda kortet utomlands eller köpa något online.

Kasta inte personlig information i soporna
Brev och papper som innehåller personlig information med exempelvis ditt personnummer eller kontonummer ska du aldrig kasta i soporna eller i tidningsinsamlingen – strimla eller bränn!

Lås på postlåda eller postfack
Se till så att obehöriga inte kan komma åt din post, vare sig du bor i villa eller i flerfamiljshus.

Sätt e-legitimationsspärr på din adressändring
I många id-kapningar förekommer adressändring av den kapades adress. Skatteverket har en tjänst där du i förebyggande syfte kan sätta en spärr på din adressändring så att den enbart kan ändras om du identifierar dig med din e-legitimation. Här hittar du tjänsten. Även Svensk Adressändring har lanserat en tjänst som gör det möjligt att sätta en spärr på din postadressändring med hjälp av BankID. Spärren kostar inget och gäller för beställningar av Svensk Adressändrings tjänster. Här hittar du tjänsten.

Bevaka din kreditinformation
Några av de största kreditupplysningsföretag, bl.a. Bisnode och UC, har bevakningstjänster som meddelar dig när något förändras i din kreditinformation. Det kan handla om exempelvis adressändringar, fastighetsinnehav, låneansökningar och liknande. Du får dock bara information om de förfrågningar som har inkommit till det aktuella kreditupplysningsföretaget ifråga.

Begär att få post från myndigheter och företag digitalt!
Genom Skatteverkets tjänst Mina meddelanden kan du få viktig post från myndigheter digitalt. Läs mer om tjänsten på minameddelanden.se. Det finns även tjänster där du kan få digital post från både myndigheter och företag, ett exempel är tjänsten kivra.com. För båda tjänsterna krävs att du identifierar dig med bank-id vilket gör det lättare för dig att komma åt dina uppgifter, men svårare för eventuella ID-kapare. Dessutom slipper du slänga post med känsliga uppgifter i soporna.

Mail där avsändaren begär dina kortuppgifter – svara inte!
Varken banker, myndigheter eller seriösa företag skickar ut mail där du uppmanas att lämna ifrån dig kort- eller kontouppgifter. Har du fått ett sådant mail, svara inte.


Länkar och nummer från SSF:

Har du några frågor kan du att kontakta en kostnadsfri oberoende säkerhetsrådgivning som SSF har, på 0771-773 773.

Du hittar information gällande ersättning vid bedrägerier här

Checklista för förlorad ID-handling

Checklista för dig som blivit kapad